top of page

Cum am invatat limba engleza!

Multi oameni sunt iritati de faptul ca in videoclipurile mele mai scap cate o fraza, doua (trei-patru-zece…) in limba engleza insa mult mai multi ma intreaba cum am reusit sa invat sa o vorbesc atat de bine. In primul rand sunt super mandra de voi pentru ca vreti sa va educati si sa invatati (BRAVO!) iar in al doilea rand, sincera sa fiu, ma intreb si eu acelasi lucru :)) Nu imi amintesc sa fi invatat vreodata limba engleza in sensul de stat jos si studiat cu manuale si carti. Iar ce se face la scoala stiti si voi, mai mult gramatica si vocabular, lucruri basic. Daca stau bine sa ma gandesc, deja stiam engleza in timpul liceului pentru ca tot ce faceam la scoala mi se parea mult prea usor, asa ca cel mai probabil a fost o combinatie de mai multe lucruri.

Pana in scoala generala ma aflam la acelasi nivel la care se afla toata lumea cand termina 4 clase, stiam putina engleza si atat. Abia cand mi-am cumparat primul meu calculator si am inceput sa ma uit la filme si seriale s-a schimbat situatia. Pe atunci habar nu aveam ce inseamna downloadat sau cu ce se mananca internetul. Stiam doar cum sa salvez filmele in D pentru ca imi aratase Iulian si numai asta faceam. Pana mi-am dat seama ca nu au subtitrare era prea tarziu, deja ma aflam in fata calculatorului si ma uitam la film.

Era prea complicat sa caut pe internet traducerea asa ca imi puneam filmul si incercam sa imi dau seama singura ce se intampla. De multe ori aveau subtitrarea insa in engleza asa ca mai citeam ceva, mai cautam un cuvant in dictionar, imi mai dadeam seama din context. A fost de un real ajutor acest “handicap” tehnologic pe care l-am avut in primii ani de Internet pentru ca m-a fortat sa ma familiarizez cu Engleza si cu sunetul ei. Cand vrei sa vorbesti fluent o limba straina este foarte important sa o asculti ca sa iti insusesti anumite fraze sau expresii. Uite asa am facut si eu primii pasi. Imi amintesc si acum momentul in care am revazut filmul “what women think” ani buni dupa ce il vazusem pentru prima data, cu o engleza mult mai buna, acel moment “wow” cand intr-un final intelegi toate glumele si subtilitatile.

Usor usor am inceput sa comunic mai mult la orele de engleza si sa devina totul mult mai usor, atat de usor incat mi-am cautat singura o provocare. La imboldul profei de engleza, am gasit pe internet un forum in limba engleza despre Harry Potter. Pe atunci nu existau multe jocuri online si o mare parte din comunitatea online era pe forumuri. Acela pe care m-am inscris eu era un fel de joc online. Fiecare membru era un personaj din lumea Harry Potter iar in fiecare topic ne jucam propriul rol si cream o poveste. Cineva incepea un topic cu un paragraf sau doua iar urmatoarea persoana care posta continua povestea intr-un mod personal. Pe atunci inca cochetam cu jurnalismul si imi doream sa fiu scriitoare asa ca acest nou univers era absolut extraordinar, puteam sa creez propriul meu personaj, sa fiu oricine imi doresc, sa am puteri supranaturale si sa creez o poveste cu fiecare postare. Asa am invatat sa scriu corect si mi-am largit vocabularul considerabil. Imi doream sa fiu populara printre cei de pe forum iar asta insemna sa creez povesti cat mai fabuloase si descriptive.

Dupa Harry Potter a urmat perioada mea realista. Ma plictisisem de universul fantastic si imi doream prieteni reali, oameni cu care sa vorbesc despre viata mea si in acelasi timp sa imi imbunatatesc engleza. Tot pe internet am cautat “mail friends to learn english” si asa am dat peste un site cu oameni care la fel ca mine, isi doreau prieteni din alte parti ale lumii cu care sa comunice in limba engleza. Am cautat printre zecile de profiluri si am scris multe mesaje. Cele mai multe conversatii s-au terminat dupa 2-3 mailuri insa 2 dintre ele au durat mai bine de 2 ani. Nu numai ca am invatat sa scriu in engleza ci mi-am facut 2 prieteni pe viata cu care inca tin legatura, Marek din Cehia si Christian din Peru. In clasa a 12-a, 2 ani dupa ce incepusem sa vorbesc cu ei, in timpul unei calatorii in Cehia cu scoala, i-am trimis mesaj lui Marek spunandu-I ca sunt in Praga si uite asa chiar ne-am intalnit si pentru o zi, el a fost ghidul meu. In timp ce restul clasei se plimba prin gradina Zoo din Praga, eu si Marek alergam pe strazile pline de oameni ale marelui oras, descoperind zonele cunoscute numai de localnici. A ramas sa vina si el in Romania insa pana acum nu a avut ocazia insa inca il astept sa ii intorc favoarea. Atentie insa cu cine vorbiti pe internet in zilele noastre, multe capcane se ascund in locurile in care va asteptati cel mai putin.

Asa am invatat engleza, putin de la scoala, inca putin din filme, putin din conversatii pe internet. Am fost la un profil uman la liceu ceea ce inseamna ca am avut mai multe ore de engleza care mi-au placut la nebunie. Mi-au placut atat de mult incat am hotarat sa merg la centrul de excelenta de limba engleza unde am cunoscut alti oameni talentati si cu aspiratii de autor. Tot acolo jucam jocuri in engleza, faceam debate sau scriam povesti si poezii, o adevarata nebunie pentru mintea mea creativa de adolescent. Au fost cele mai frumoase ore! Un lucru care a ramas si acum cu mine este un mic puzzle care suna asa “What words has 5 letters and at the same time is only one letter?” Raspunsul este…. “queue”=rand/coada, in sensul de “I was waiting in the queue at the store to get some bread”. Faceam multe puzzleuri si joculete din acestea smart care te fac sa gandesti si sunt interactive. Acum ca ma gandesc imi dau seama ca am invatat acolo mai mult decat as fi crezut. Acel cenaclu m-a motivat sa merg acasa si sa citesc mai mult, sa scriu mai mult si sa imi doresc sa excelez.

Citeam mult in liceu (haha, in liceu, cand inca aveam timp si nu era toata enormitatea asta fara sfarsit numita MEDICINA in sufletul meu) in romana si in engleza, pentru ca cele mai noi carti inca nu erau traduse. Cuvintele pe care nu le intelegeam le scriam intr-un carnet si mai reveneam asupa lui din cand in cand. Asa am citit Alice in Wonderland, The Great Gatsby si mult Charles Dickens. Asa m-am indragostit de Jane Austen si de Mister Darcy. Acum nu mai am rabdare sa citesc descrieri lungi si romante pentru ca mintea mea s-a obisnuit cu un alt ritm mai alert, insa pe atunci eram topita dupa ele. Toate la timpul lor spun ei si spun bine, nu?

Accentul l-am prin abia acum 2 ani cand am venit pentru prima data in state. Am venit cu accentul meu de romanca, cu acel “L” greu si aspru specific tuturor europenilor din est si surpriza, am plecat fara el! Ei, degeaba am scapat eu de el in state pentru ca l-am dobandit inapoi cand m-am intors in Romania. Insa dupa scurt timp l-am cunoscut pe Kaisser si asa mi-am reluat vorbitul in engleza si am scapat din nou de accent. Acum vorbesc in fiecare zi in engleza cu prietenul meu si chiar daca nu as vorbi, privesc mult youtube, multe seriale, si fara sa vreau ascult engleza. Plus ca fiind la medicina, particip la multe congrese si conferinte care de cele mai multe ori se tin in engleza deoarece avem invitati straini iar lucrarile trebuie sa fie accesibile oricui, fie in Romania fie altundeva. Orice research se face in engleza, orice lucrari se gasesc in engleza, marile jurnale sunt scrise in…ghiciti ce! Engleza

Am avut surpriza placuta sa mi se spuna foarte des aici ca vorbesc mai bine decat americanii si ca nu am deloc accent. Toti colegii mei de serviciu raman cu gura cascata cand le spun ca sunt din Romania insa tot imi mai scapa accentul cateodata. Sunt mandra de el, face parte din mine. Cu toate ca simt cea mai mare satisfactie cand reusesc sa port conversatii intregi cu oameni fara ca sa isi dea seama ca sunt straina. Pana la urma e reusita mea, e munca mea. Am ajuns sa gandesc in Engleza si cateodata imi este mai usor sa ma exprim prin frazele lor. Nu vad nimic rau in a te exprima in orice limba doresti. Si am impresia ca daca stau mai mult pe aici voi prinde si putina spaniola. Deja au inceput sa ma invete baietii din bucatarie cateva fraze, si nu, nu ma refer la despacito , haha :)) Cu toate ca rasuna bucataria de justin bieber si dj khaled.

Astia au fost cei “two cents” ai mei, sper ca v-au fost de folos! Important este sa retineti ca cel mai bun lucru pe care il puteti face cand vreti sa invatati o limba straina este sa aveti contact cu ea in fiecare zi, sa o ascultati, sa o vorbiti, sa o scrieti, cate putin din toate si efort constant. Asa cum se invata se si uita, iar cu uitatul ne-am obisnuit toti :) E un effort care merita. Incercati sa cititi mult, sa va constuiti vocabular si sa va faceti prieteni cu care sa vorbiti in acea limba straina. E de un real ajutor. Aveti rabdare cu voi si cu mintea voastra, e unul dintre acele lucruri care nu se face intr-o zi, la fel ca toate lucrurile bune, vin la cei care au rabdare si muncesc. Dar se poate! Iar engleza este accesibila tuturor si va bombardeaza in fiecare zi, imposibil sa o ratati.

Va doresc succes si daca v-a placut acest articol nu uitati sa va abonati la blog, sa ma urmariti pe Instagram (@AnaBellaOfficial) pentru ca acolo postez zilnic si pe youtube! Va astept toate comentariile si sugestiile si…. Pentru ca tot va ziceam ca vreau sa incep un podcast, oficial m-am pus pe treaba si am inregistrat! Prima editie e postata pe Soundcloud: https://soundcloud.com/elena-ana-ramascanu/ma-distrez-si-nu-prea-in-america si in ea puteti afla detalii despre experienta mea in state si putin despre tot ce am discutat astazi, defapt din podcast mi-a venit ideea de a scrie acest articol. Dar gata cu plictiseala, mergeti sa-l ascultati! V-as fi foarte recunoscatoare pentru feedback!

Va pup si va imbratisez cu drag!

Ani


Medicina 1
Anchor 1
bottom of page